Anmeldelse: Black Widow er den ideelle første filmen for MCU fase 4

Den har bare vært sjenert for to år fordi jeg sist så en ny Marvel Studios-film, den siste var Spider-Man: Far hjemmefra, filmen som stengte ut ‘The Infinity Saga.’ For da har vi blitt velsignet med Wandavision, Falcon og vintersesongsoldaten, og nå Loki. Alle disse showene er teknisk sett “start” av den fjerde fasen av MCU -historier. Da Black Widow ble kunngjort, var jeg både forvirret og ikke så spent. Mens jeg var fornøyd med at Natasha endelig fikk sin egen film, innså min ikke-skjønnlitterære hjerne at dette sannsynligvis bare var en slags avskjedsgave (ikke si at den var ufortjent) for skuespilleren hennes Scarlett Johannsson. Det virket også som en fantastisk måte å introdusere noen nye karakterer for å tee opp for fremtidige filmer og crossovers. Imidlertid, etter å ha sett den første MCU -serien, må jeg bedre forstå hvorfor, tematisk, Black Widow ville vært den ideelle filmen for å sparke ting av.

For å være tydelig, ødelegger vi ikke noe for denne filmen, selv om det blir henvist til Black Widow Final Trailer (begge). Så hvis du har unngått all markedsføring og vil gå i kulde, bare vet at Black Widow både en tilfredsstillende historie om Natasha Romanov, og fortsetter temaet for nylige MCU -historier i kjølvannet av Avengers: Endgame.

Selvfølgelig, alle som så den filmen vet at dette teknisk sett er en prequel. En måte en måte denne filmen setter seg på tidslinjen Best After Captain America: Civil War er faktisk med bruk av veldig like lokasjonsidentifikatorer. Byene og stedene de reiser dukker opp på skjermen i store blokkeringsbokstaver, akkurat som i den andre Marvel -filmen fra Russo Brothers.

x

0 sekunder på 12 minutter, 40 sekunder

Bo
00:00
12:40
12:40

Til nå var Black Widow bare en komo -karakter for MCU

Vi møtte den live-action-enken i Iron Man 2, hvor hun fikk øye på Tony Stark i kjølvannet av hans “I Am Iron Man”. I hovedsak var hun der for å se fantastisk ut og sparke rumpa. Likevel, i løpet av de neste filmene hun dukket opp i, kjente hun seg igjen som både en dyktig operatør med et godt moralsk kompass og ansvarsfølelse større enn til og med Captain America. Det er det Black Widow -filmen handler om, hvordan denne kvinnen ble den som reddet hele MCU. Vi får et bedre blikk på hvordan det røde rommet formet henne og hennes andre “enker” enn vi gjorde i Avengers: Age of Ultron. Likevel, det denne filmen egentlig handler om, er det Wandavision, Falcon og vintersesongsoldaten, og (sannsynligvis) Loki handler om: å håndtere sorg og traumer som følger med å være en verdensberømt superhelt.

La oss være klare. Denne filmen er full av den typen gigantiske, destruktive CGI -handlinger som Marvel -filmer er kjent for. Biljaktscenen vi har sett i hver trailer er ganske bra, og jeg er vanligvis ikke tilhenger av biljakter. Faktisk var avslutningen på den jakten kanskje min favoritt biljakt som endte på all kino. Det var like store deler spennende og tullete, som jeg personlig tror er tegneserien/action-films søte spot.

Det andre gode denne filmen gjør er å rekontekstualisere der Black Widow er når vi ser henne igjen i Avengers: Infinity War. Hvordan gikk hun fra å være på Team Iron Man til å være Team Caps høyre kvinne? Denne filmen gir deg ikke et kulepunktundersøkelse av hvordan det skjer, men viser Natasas sinnstilstand fra slutten av borgerkrig til når vi neste gang tar igjen henne.

Som Fast & Furious -franchisen handler Black Widow om familie

Bilde gjennom Marvel Studios

Vi har visst fra hoppet at Florence Pugh ville spille Yelena, Natasas søster, Rachel Weisz spilte morsfiguren sin, og David Harbor ville være faren hennes. Måten disse forholdene rister ut på vil sannsynligvis ikke overraske deg. Likevel, det som overrasket meg var hvordan disse forholdene landet med meg. Det er det sjeldne tilfellet av hvor en prequel -historie blir servert av publikum vet hvordan det hele kommer til å riste ut. Dette er Natasas siste sjanse til å fjerne enhver rød venstre i hovedboken hennes, og den er like rød som Red Guardians drakt.

Ærlig talt, den mest betydningsfulle klagen jeg ser fans som har om denne filmen er en kjent fra fase 1 -avdrag. Skurkene blir ikke virkelig analysert utover at de er dårlige og må stoppes. Taskmaster er fantastisk i denne filmen, men denne versjonen av karakteren er egentlig original for MCU. Det som er veldig bra med denne filmen, er at vi møter mange (mange) andre karakterer som kan utforske dette i en annen historie. Black Widow handler mindre om MCU som helhet og mye mer om å få Natasha til stedet vi finner i endespillet hennes. Hun er forpliktet til Avengers, å være en helt, og det innebærer å redde liv, ikke ta dem.

Hvis dette er siste gang vi ser denne versjonen av Natasha Romanov, er det fortsatt trist, men mindre enn den var for to år siden. Av hensyn til full avsløring er jeg tvilsom at det er noe argument som kan sMå meg at Natasha burde ha ofret seg i stedet for Jeremy Renners Clint Barton. Den kommende Hawkeye -serien kunne like gjerne ha vært en prequel som denne filmen var. En del av å være en fan innebærer imidlertid å akseptere historien du får i stedet for den du skrev i hodet ditt.

Slutten på Natasha i MCU, men ikke slutten av den svarte enken

Bilde gjennom Marvel Studios

Selv trodde dette er en uvanlig film for å sparke av funksjonssiden av fase 4 av MCU, Black Widow gjør det en Marvel Studios -film forventes å gjøre. (Betydning: Hold deg rundt etter studiepoengene.) Fremtiden for i det minste noen av disse karakterene antydes i de siste øyeblikkene, og forbindelser trekkes til andre MCU -prosjekter vi har sett nylig, og som kommer snart. Likevel, disse elementene i oppsettet, etter min mening, forringer ikke den større historien. I likhet med Captain America vil mantelen til “The Black Widow” bli tatt opp av noen andre. Faktisk, hvis tittelen var Natasha Romanov i stedet for Black Widow, ville det fungere like bra. For selv om dette handler om hva det innebærer å være en ‘svart enke’ i MCU, er dette Natasas historie. Publikum er, som Natasha selv, ba om å regne med henne som en hevner og fortiden hennes som leiemorder.

Kanskje en rettferdig kritikk av filmen er valget Johansson gjorde i hennes opptreden gjennom hele hennes periode. Natasha har for modus: stoisk og quippy. Den emosjonelle reisen hun påtar seg blir overlatt til undertekst, men ingenting du trenger en tent kritisk mindreårig å hente på. I det som føles som en undergraving av det som har kommet før, er det de eldre figurene i historien som snakker følelsene sine. Det kunne kanskje ha vært noen få mye flere øyeblikk av at Natasha er et “følelsesmenneskes, men det er reddet for en karakter som publikum kanskje ikke virkelig bryr seg om. Likevel er denne karakteren en som Natasha bryr seg veldig om, og å redde denne personen er det siste hun kan gjøre for å få hovedboken til Black.

Black Widow treffer teatre og Disney+ Premier Access 9. juli 2021.

Hva synes du om Black Widow, og hva denne filmen antyder om MCUs fremtid? Fortell oss i kommentarene nedenfor.